یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فيلترينگ هوشمند، در ميانه راه

اينترنت گردي - امنيت - فيلترينگ - کاربران

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰


فيلترينگ از نظر مسئولان، بهترين راه براي مسدود کردن مطالب مغاير با ارزش‌هاي کشور است؛ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز همواره وعده هوشمند شدن آن را داده که نهايتا راهي است که بايد طي شود تا فيلترينگ گريبان تمام محتواي يک سايت را نگيرد.

وايمکس نيوز - فيلترينگ هوشمند سامانه‌اي براي حذف خودکار محتواي نامناسب از اينترنت است که از سوي دولت به عنوان جايگزيني براي مسدودسازي کامل نرم‌افزارهاي ارتباطي پيشنهاد شد و البته تا اولين زمان موعود در سال 1394 نتوانست به بهره‌برداري برسد و نهايتا زمان آن به آذر ماه امسال موکول شده است.

ارزيابي محمدجواد آذري جهرمي -مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت- در ارتباط با فيتلرينگ هوشمند مثبت و او معتقد است نتايج مربوط به فاز اول اجراي اين طرح روي يک شبکه اجتماعي روند مثبتي داشته است، اما در نهايت تابستان سال جاري با بيان اينکه قرار بود اجراي اين طرح تا ارديبهشت‌ ماه به پايان برسد، به دليل تغييراتي در نحوه اجرا، زمان آن را به آذرماه موکول کرد.

به گفته جهرمي، فيلترينگ هوشمند براي سالم‌سازي فضاي مجازي کشور صورت مي‌گيرد و با وجود اينکه هيچ‌گاه نمي‌توان گفت درصد مشکلات در فضاي مجازي به صفر رسيده، اما طي يک سال گذشته از 1200 موردي که نياز به حذف آنها ديده مي‌شد، بيش از 95 درصد به واسطه فيلترينگ هوشمند برطرف شده است.

البته گاهي ممکن است عده‌اي مطلبي را پيدا کرده و با استناد به آن بگويند پالايش هوشمند موفق نبوده است، اما جهرمي اين موضوع را نشانه عدم موفقيت اجراي اين طرح نمي‌داند، بلکه معتقد است با اجراي اين طرح فضاي مجازي بايد براي استفاده کاربران ايراني سالم‌سازي شود و لزومي ندارد با محتوايي که در اين فضا وجود دارد اما در جامعه منتشر نمي‌شود برخورد کرد و انتخاب چنين مواردي براي اجراي فيلترينگ هوشمند به نوعي دور ريختن منابع کشور به ‌شمار مي‌رود.

در اين ميان، محمود واعظي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- بر ضرورت بازتعريف دسترسي آزاد اطلاعات، تاکيد کرده و مي‌گويد: دسترسي آزاد به اطلاعات بدان معنا نيست که هر آنچه در فضاي مجازي وجود دارد بايد براي همگان آزاد باشد و به محتواي غيراخلاقي و مطالبي عليه امنيت کشور يا اعتقادات ديني هم دسترسي باشد، بلکه بدين معناست که فعاليت سازمان‌هاي مختلف به طور يکسان در دسترس همه باشد و اين موضوع در کشورهاي ديگر نيز هست که با سياست‌هاي غيراخلاقي يا عليه امنيت ملي مخالف باشند.

واعظي در ارتباط با اجراي طرح فيلترينگ هوشمند و تاثير آن در کاهش ميزان سايت‌هاي فيلترشده اظهار نظر مي‌کند: در خصوص سايت‌هايي که بخشي از مطالب آنها غيرمناسب است، با اجراي فاز اول فيلترينگ هوشمند شرايطي دنبال شد که اين سايت‌ها به‌طور کامل از دسترس خارج نشده و تنها محتواي نامناسب آنها حذف شود.

وي درباره چگونگي فيلتر شدن سايت‌ها توضيح مي‌دهد: سايت‌هايي که غيراخلاقي، مستهجن و ضد امنيت نظام هستند، کلا مسدود مي‌شوند، اما براي سايت‌هايي که 80 درصد مطالب علمي داشته و در کنارش صفحات نامناسبي دارند، تلاش مي‌کنيم درصدهاي باقي‌مانده را مسدود کنيم.

 واعظي نيز مانند جهرمي معتقد است در حال حاضر حدود پنج درصد سايت‌ها و محتواهايي که مردم به آن مراجعه مي‌کنند چه به صورت مستقيم و چه با فيلترشکن، نامناسب است. او همچنين ابراز اميدواري مي‌کند فاز دوم فيلترينگ هوشمند تا دو ماه آينده تمام شده و وارد فاز سوم شويم و علاوه بر سايت‌ها، شبکه‌هاي اجتماعي را نيز هدف قرار مي‌دهد و مي‌گويد: آن دسته از شبکه‌هاي اجتماعي که به مقررات داخل کشور ما احترام نگذارند، نمي‌توانند ادامه حيات دهند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در عين حال به اجراي آزمايشي فيلترينگ هوشمند در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي اشاره کرده و مي‌گويد: در ابتداي کار حدود پنج درصد مطالب اين شبکه حالت نامناسب داشت که اکنون با پايان فاز اول اين رقم به کمتر از يک درصد رسيده، البته همچنان اين رقم زياد است و بايد تلاش کنيم رقم تخلفات اين حوزه به صفر برسد.

در نهايت، واعظي از طراحي رباتي در شرکت ارتباطات زيرساخت خبر داد که به واسطه بهره‌گيري از آن، امکان فيلتر خودکار سايت‌هاي مستهجن فراهم شده و روزانه تعداد زيادي از اين سايتها پالايش مي‌شوند.

وي همچنين علاوه بر طراحي ربات درباره فيلترينگ هوشمند مي‌گويد: با فيلترينگ هوشمند در صدد هستيم دسترسي به سايت ها بر اساس نياز مخاطبان باشد تا به جاي مسدود کردن سايت‌هايي که داراي مطالب علمي و پزشکي است، تنها مطالبي که با فرهنگ ما هم‌خواني ندارد از دسترس خارج شود و از سوي ديگر هر سايتي که دستگاه‌هاي نظارتي اعلام کنند به سرعت مسدود مي‌شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، سياست دولت را حمايت از توليد محتواي داخلي مي‌داند و با اشاره به حساسيت دولت نسبت به آسيب‌هاي فضاي مجازي مي‌گويد: بر اساس خواست مردم در جهت سالم‌سازي فضاي مجازي حرکت کرده و معتقديم در غياب توليدکنندگان محتواي داخلي عرصه براي ديگران باز مي‌شود؛ از اين رو با جديت به دنبال حمايت از توليدکنندگان داخلي هستيم و دولت حامي توليدکنندگان و ارائه‌دهندگان محتواي فاخر داخلي است.

سالم‌سازي فضاي مجازي، به نوعي با مشارکت همه آحاد جامعه امکان‌پذير است، همان‌طور که وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز تاکيد مي‌کند: فضاي مجازي نيز مانند فضاي واقعي است و مردم بايد مراقب باشند، زيرا اين فضا هم به نوعي مراقبت نياز دارد، بنابراين از مردم مي‌خواهيم خودشان هم مراعات کنند. همچنين ما مسئول شبکه هستيم و با همکاري نزديک با دستگاه‌هايي که مسوليت محتوا را دارند، بايد فضاي مجازي را سالم کنيم.

 

منبع : ايسنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو